Zatímco soutěžní část žáci prožívali s napětím v Sále purkmistrů Obecního domu v Opavě bez účasti veřejnosti, ale za bedlivého posuzování jejich výkonu odbornou porotou za předsednictví zakladatelky soutěže dr. Zdenky Pfefferové, ve večerní prezentaci v Památníku Petra Bezruče již s uvolněním a zřetelnou touhou ukázat své umění nabídli návštěvníkům radost z předneseného slova. To pak zarámováno pěveckým vystoupením operní umělkyně Olgy Procházkové a hudebním doprovodem Františka Šmída vyvrcholilo předáním vysoce hodnotných uměleckých cen předních českých výtvarníků (Evy Damborské, Vladimíra Komárka a Marie M. Šechtlové) absolutním vítězům v pořadí 1. Matěj Rychlý (ZŠ Vrchní), 2. Adam Czech (ZŠ Vrchní), 3. Petra Nešutová (Mendelovo gymnázium). Obě akce se setkaly s nadšenou odezvou návštěvníků, velmi kladné bylo i hodnocení ze strany učitelů zúčastněných škol a co je možná ještě důležitější – s chutí samotných účinkujících zúčastnit se i příště, zužitkovat získané zkušenosti v příštím ročníku.
A právě tuto iniciativu lze považovat za inspirující do budoucna a za potvrzení přínosu jejího rozvoje. O potřebě získat již ve škole u žáků dovednost mluvené komunikace sice nikdo nepochybuje, bohužel schopnost ji ve škole vytvářet omezuje dnes více faktorů. K uměleckému přednesu musí na základní škole vést především učitel českého jazyka a literatury. Ten však se sám ve svém profesním studiu na vysoké škole bohužel s tímto předmětem nesetká takřka v celé republice a musí si toto umění osvojit vlastním studiem a osobní motivací. Učitel by ve škole měl získávat zájemce o recitaci a umělecký přednes osobní pomocí při výběru textu, dokázat vystihnout žákův zájem i nabídnout širší možnost výběru z literární tvorby současných českých i světových autorů, vybraný text pak s recitátorem rozebrat, seznámit jej s jeho pojetím a pak trpělivě naslouchat a pomáhat jej zvládnout. Je to práce časově náročná, přesahující čas výukové hodiny, tedy vyžadující mimovýukovou aktivitu žáka i učitele. A pokud se pak navíc oba zúčastňují soutěže mimo školu, učitel se může dostat do problému suplování i úhrady zameškaného vyučování namísto toho, aby byl za svou nadpracovní iniciativu a schopnosti mimořádně ohodnocen.
Letošního ročníku Stužkonosky modré se zúčastnilo pět opavských škol (ZŠ T. G. Masaryka, ZŠ B. Němcové, ZŠ Vrchní, ZŠ I. Hurníka a Mendelovo gymnázium), na nich proběhla školní kola a vítězové byli delegováni do městského kola. Nepředvídaná nemocnost způsobila absenci čtyř soutěžících a dokonce i dvou porotkyň. V porovnání s loňským rokem se zmenšila účast o dvě školy. Při existenci jedenácti základních škol a osmiletého gymnázia v Opavě je to pokles potvrzující nelehkou cestu k tolik potřebnému prohloubení tohoto umění výsostné mluvené komunikace. Je ale dobrým signálem, že sami organizátoři – Magistrát města Opavy, Opavská kulturní organizace a především Památník Petra Bezruče Slezského zemského muzea si připomenuté problémy uvědomují a chtějí být nápomocni je pro příští ročníky řešit spolu se zúčastněnými školami. Držme jim v tom palce.
Vladimír Pfeffer
spoluorganizátor soutěže
Fotografie z letošního ročníku recitační soutěže Stužkonoska modrá naleznete ve fotogalerii pod článkem.
Poslední aktualizace článku: 03.12.2021
Vytisknout celý článek